1/1

Les Rochers des Rams, 7km

De wandeling start vanaf het belvédère (met parkeerplaats), die halverwege Malaucène en de top van de Mont Ventoux ligt (D974), op 1 km na de gîte forestier des Ramayettes.

Les Rochers des Rams zijn de rotsen die je vanaf het Belvédère ziet. Een prachtig uitzichtpunt aan het begin van de wandeling. Niet alleen de Rochers des Rams zijn zichtbaar, maar ook de vallei van les Alazards met het gelijknamige dorpje, de valleien van de l’Ouvèze en de Rhône, de Col du Comté en de bijzondere rotsen van de Dentelles de Montmirail.

Na genoten te hebben van het uitzicht neem je vanaf het Belvédère (965 meter) een smal stijgend paadje over een hoogvlakte dat min of meer evenwijdig met de weg loopt. Na 600 meter steek je de weg over en klim je aan de andere kant van de weg verder over wederom een smal paadje door het bos. Via een kronkel in de route kom je weer bij de doorgaande D974 terecht. Deze volg je gedurende 300 meter en dan ga je snel weer een bospad in. Je blijft nog steeds klimmen.

Voor de derde keer kom je bij de weg uit, maar dat is gelukkig van korte duur, het klimmen gaat echter nog wel even verder tot een hoogte van 1198 meter. Door een dicht bos wandel je verder over een smal paadje tot het weer opener wordt. Ook hier zijn de uitzichten prachtig. Op de gemeentegrens van Beaumont-du-Ventoux en Bédoin (zie kaart) maakt de route een hoek van 90 graden en daal je af tot aan een andere gemarkeerde route die van links komt, (GR 91B), dit punt is ook wel bekend als de Collet Rouge (1045 meter). Ga rechtdoor over deze GR 91B. Het pad kronkelt en daalt naar het kruispunt van wandelwegen: Carrefour du Rocher du Midi, met 771 meter het laagste punt van deze wandeling.

Hier verlaat je de GR 91B en volgen de bordjes richting het Belvédère (1,8 km). Een flinke klim over een stenig pad brengt je langs de Tête de Gros Charne op een ander wandelpad. Je kan de weg al zien liggen, maar je moet er nog even verder naar toe klimmen. Je komt uit vlakbij de gîte forestier des Ramayettes en iets verder in de bocht verlaat je de weg en ga je via een smal paadje terug naar het Belvédère, waar je nog eenmaal geniet van de mooie uitzichten.

Praktische informatie:

Parkeergelegenheid en startpunt: bij het Belvédère, komend vanaf Malaucène richting Mont Ventoux, 1 km na de gîte forestier des Ramayettes